Період адаптації до навчання у п’ятому класі.
Поради батькам п’ятикласників.
Тема:
Адаптація учнів 5 класу до основної школи.
Мета: Познайомитися
з батьківським колективом; представити себе як класного керівника; познайомити
батьків з основними інноваціями нового Державного стандарту базової та повної
середньої освіти; охарактеризувати період адаптації до навчання у п’ятому класі
як один з найскладніших періодів
шкільного життя.
Хід зборів:
1. Організаційний
момент.
2.
Питання, які розглядатимуться:
Про
основні інновації нового Державного стандарту базової та повної середньої
освіти
Про
період адаптації до навчання у п’ятому класі. Поради батькам п’ятикласників.
Про
ознайомлення з виховним планом роботи з класним колективом
Побажання батьків,
щодо організації навчально-виховного процесу в класі.
Про
вибори батьківського комітету.
Дотримання
санітарно-гігієнічних вимог.
Різне.
2013/2014 навчальний рік є
особливим для учнів п'ятих класів. Адже саме з 1 вересня в основній школі
розпочалося поступове впровадження нового Державного стандарту базової та
повної загальної середньої освіти й нових навчальних програм з усіх, базових
дисциплін. Серед основних новацій такі:
• для
забезпечення високого рівня знань іноземних мов учні п'ятих класів вивчатимуть
дві іноземні мови;
• розпочалося вивчення інформатики;
• передбачено посилення використання
здоров'язбережувальних технологій;
• підвищена увага приділятиметься природничій
та екологічній освіті.
Організація навчання
здійснюватиметься за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом
Міністерства від 03.04.2012 № 409 «Про затвердження Типових навчальних планів
загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня» (зі змінами).
Перехід з початкової
школи в середню пов'язаний із зростанням навантаження на психіку учня.
Психологічні й психофізіологічні дослідження свідчать, що на початку навчання у
п'ятому класі школярі переживають період адаптації до нових умов навчання,
багато в чому подібний до того, що був характерний для початку навчання в
першому класі.
Різка зміна умов навчання, розмаїтість і
якісне ускладнення вимог, що
пропонуються школяру різними вчителями, і навіть зміна позиції
«старшого» у початковій школі на «наймолодшого» у середній, — усе це є досить серйозним
випробуванням для психіки дитини.
Як показує практика, більшість
дітей переживають перехід із початкової школи в основну як важливий крок у
своєму житті. Поява декількох учителів з різними вимогами, різними характерами,
різним стилем викладання є для них очевидним показником їхнього дорослішання.
Вони із задоволенням і певною гордістю розповідають батькам, молодшим братам,
друзям про свої успіхи. Крім того, певна частина дітей усвідомлює своє нове
становище як шанс заново почати шкільне життя, налагодити стосунки з
педагогами.
Умови, які змінилися,
ставлять більш високі вимоги до інтелектуального та особистісного розвитку, до
ступеня сформованості у дітей певних знань, дій, навичок.
Період адаптації до
навчання у 5-му класі є одним із найскладніших періодів шкільного життя. Це обумовлено сукупністю тих змін, що відбуваються в шкільному
середовищі й внутрішньому світі дітей 10-11-річного віку. А саме:
• збільшення обсягу й розмаїтість змісту
освіти;
• збільшення ваги багатопредметного навчання й розширення кола вчителів, з якими
учні змушені систематично спілкуватися;
• на місце першої вчительки приходить новий
класний керівник;
• відбувається перехід до кабінетної системи
навчання.
Стан дітей у цей період
з педагогічної точки зору характеризується низькою організованістю, неуважністю
й недисциплінованістю на уроках, зниженням інтересу до навчання і його результатів;
із психологічної — зниженням самооцінки, високим рівнем ситуативної
тривожності.
Протягом адаптаційного
періоду (І півріччя навчання) у п'ятикласників повинне сформуватися так зване
«почуття дорослості», що проявляється в новій особистісній позиції:
1) стосовно навчальної
діяльності;
2) стосовно школи й
предметів;
3) стосовно однокласників;
4) у новому відношенні до
внутрішнього світу.
Не всі п'ятикласники
навіть із високим рівнем психологічної готовності можуть успішно впоратися із
труднощами в навчанні й спілкуванні і внутрішніми психологічними проблемами. Що
вже говорити про тих учнів, у яких були проблеми в початковій школі. Тому у
період адаптації важливо забезпечити дитині спокійну, лагідну обстановку,
чіткий режим, тобто зробити так, щоб п'ятикласник постійно відчував підтримку і
допомогу з боку вчителів та батьків. При занадто тривалому процесі адаптації, а
також за наявності окремих функціональних відхилень необхідно звернутися до
шкільного психолога.
До причин, що утруднюють
адаптацію дітей до середньої школи, належать такі. Насамперед це
неузгодженість, навіть суперечливість вимог різних педагогів, що нерідко
істотно ускладнює життя школяра. Школяр опиняється в ситуації множинності вимог
і якщо він навчиться враховувати ці вимоги, співвідносити їх, долати пов'язані
із цим труднощі, то опанує вміння, необхідні для дорослого життя.
Труднощі в
п'ятикласників може викликати й необхідність на кожному уроці пристосовуватися
до своєрідного темпу, особливостей мови, стилю викладання кожного вчителя.
Роздати видруковані на окремих аркушах "Поради
батькам п’ятикласників".
1.
Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога
швидше зустріньтеся та оговоріть це із класним керівником, шкільним психологом.
2.
Якщо в родині відбулися
події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного
керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в
поведінці дітей.
3.
Цікавтеся шкільними
справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.
4.
Допоможіть дитині
вивчити імена нових учителів, запропонуйте описати їх, виділити якісь особливі
риси.
5.
Порадьте дитині в
складних ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника, шкільного
психолога.
6.
Привчайте дитину до
самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати
однокласникам і питати про уроки тощо. Не слід відразу послаблювати контроль
за навчальною діяльністю, якщо в період навчання в початковій школі вона звикла
до контролю з вашого боку.
7.
Основними помічниками у
складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння.
8.
Не обмежуйте свій
інтерес звичайним питанням типу: «Як пройшов твій день у школі?» Кожного тижня
вибирайте час, вільний від домашніх справ, і уважно розмовляйте з дитиною про
школу. Запам'ятовуйте окремі імена,
події та деталі, про які дитина вам повідомляє, використовуйте їх надалі для
того, щоб починати подібні розмови про школу. Не пов'язуйте оцінки за
успішність дитини зі своєю системою покарань і заохочень.
9.
Ваша дитина має оцінювати
свою гарну успішність як нагороду, а неуспішність - як покарання. Якщо у дитини навчання йде
добре, проявляйте частіше, свою радість. Висловлюйте заклопотаність, якщо у
дитини не все добре в школі. Постарайтеся, наскільки можливо, не встановлювати
покарань і заохочень - вони можуть
призвести до емоційних проблем.
10. Допомагайте дитині
виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі. Продемонструйте
інтерес до цих завдань. Якщо дитина
звертається до вас із питаннями, пов'язаними з домашніми завданнями,
допоможіть, їй знайти відповіді самостійно, а не підказуйте їх. Допоможіть
дитині відчути інтерес, до того, що викладають у школі.
11. З'ясуйте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім встановіть
зв'язок між її інтересами і предметами, що вивчаються в школі. Наприклад, любов
дитини до фільмів можна перетворити на прагнення читати книги, подарувавши
книгу, за якою поставлений фільм. Шукайте будь-які можливості застосувати свої
знання, здобуті в школі, в домашній діяльності. Наприклад, доручіть їй розрахувати
необхідну кількість продуктів для приготування їжі або необхідну кількість фарби, щоб пофарбувати певну поверхню.
12.
Особливі зусилля
прикладайте для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі,
коли в житті дитини відбуваються зміни. Намагайтеся уникнути великих змін чи
порушень у домашній атмосфері. Спокій домашнього життя допоможе дитині більш
ефективно розв’язувати проблеми в школі.
Анкета для батьків. «Як ми знаємо свою дитину?»
1. Чим особливо цікавиться ваша дитина?
2. Які улюблені заняття вашої дитини у вільний час?
3.3 ким дружить і що ви знаєте про сім'ю її
друзів?
4. Які інтереси у друзів вашої дитини?
,
5. Де, коли і як проводить час з друзями ваша
дитина після занять у школі?
6. Який вплив мають товариші на вашу дитину?
7. Чи проводите ви час цілою сім'єю? Як саме?
8. Назвіть ваші родинні традиції.
Немає коментарів:
Дописати коментар